Skånedraget , sista barmarkstävlingen för säsongen

Efter en strulig tävlingsperiod på barmark med skador så var det så dags för sista tävlingen för säsongen på barmark , Och nu fick jag äntligen testa unghundarna =) . Jag hade anmält mig 2gr i kickbike 2 spann . Team 1 med Blitzen och Galena och Team 2 med Minto och Nessa som nu var okej för tävling igen efter sin tass skada har hon fått vila sen SM. Det blir alltså 1 unghund med 1 erfaren tävlingshund i respektive spann.

Jag åkte ner gemensamt med Joakim Svantröm ( Kennel Tornasuk, Alaskan Malamute) och Linnea samt Peter( som mycket tacksamt hjälpte mig vid alla starter Tack !!). Vi åkte ner i Jockes buss med mitt släpp bakom . Vi hade hyrt ett hus som vi oxå delade med 3 andra tävlande, så det blev en billig tävling både i bensin och boende =) samt mycket trevligt ! Tyvär hade jag dragit på mig en förkylning och hade haft feber i veckan men det blev bättre iaf mot helgen så jag ansåg att jag kunde tävla =)

10426789_4786406234465_6302594658323963554_n

Klassen kickbike 2 spann C var som vanligt den största klassen och konkurrensen är riktigt tuff med många bra förare , Jag gick ut först och efter mig startade Joakim Andersson ( som är uttagen för att tävla med landslaget nu till helgen i Frankrike ) med sitt tävlingsspann så det var bara ge gärnet men det viktigaste var ändå att Galena skulle få en bra start på sin tävlingskarriär . Hundarna gick iväg som ett skott och jobbade kanon hela rundan vi fick även problemfria omkörningar så var riktigt nöjd när vi kom in i mål speciellt med Galena som gick så bra på sin första tävling , Fick senare reda på att vi låg på en 3e plats med 1 sek upp till Joakim och 4 sek till Robert som låg 1a =) .

Fick en halvtimmes paus innan det var dags att ge sig ut med spann 2 Minto och Nessa och var lite tröttare själv såklart men dom jobbade på bra oxå och även här fick vi problemfria omkörningar, Minto var lite slut den sista kilometern så vi tog det lite lugnare och vi gick in ca 20 sek långsammare än Blitzen och Galena och låg här på en 5 e plats

10406377_10152909509779224_8405998374948017309_n Målgång med Blitzen och Galena ( foto Clifford Johanssen)

Dag 2 gick jag ut som spann nr 2 efter Joakim så nu var det bara jaga , Hanna Persson som låg på 4e palts var i sin tur bara 6 sek efter mig så riktigt spännande =). Hundarna jobbade på riktigt bra även idag och vi förbättrade vår tid med 4 sekunder och tog oss idag runt 6 km på 14:02 vi höll ifrån dom bakom och körde upp oss till en 2a placering 10 sek efter vinnaren Joakim. Riktigt skoj att det gick så bra med debuten för våra valpar =) bådar gott inför framtiden

Team 2 med Minto och Nessa jobbade på bra igen men jag själv tog det ännu mer lugnt då jag visste att vi kör ju inte för nån pallplats och man var lite seg sen racet innan så hundarna fick jobba utan nån större hjälp men dom skötte sig bra iaf och sista kilometern började Minto halka efter igen en 5 km bana i full fart  hade passat hennes kondition bättre för tillfället 😉

1505515_4793012079607_5462161348618926259_nsammanlagt resultat

Så nu är barmarks tävlingssäsongen över och nu får vi börja träna för slädtävlingar i vinter , Vi har tänkt köra Västras vinterrace samt Polarhundsmästerksapen och eventuellt Norråker har ännu inte bestämmt om det blir i 4spann eller 6 spann vi får se hur träningen går

Detta inlägg publicerades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar